translation service

enter your language below for a translation of this site:

Bert Veeman - fotografie

Informatie over de kunstenaar



Bert Veeman
Fotografie
De Lethe, Batterijweg 2
9695 VS Bellingwolde
Tel: 0597 - 531885 
Mail de kunstenaar
Atelierbezoek op afspraak.



Sinds mijn studietijd hanteer ik een fototoestel. Dat beperkte zich tot reisverslagen “in beeld” en landschapsfoto’s uit de nabije omgeving. Later werd mijn fotografie voornamelijk registrerend en documenterend in het kader van natuur- en milieubescherming. Foto’s van milieu-delicten bleken indringender dan een verhaal er over. Positieve dingen door middel van beelden belichten bleek eveneens effect te hebben:

natuurschoon waarderen bevordert immers de wil tot beschermen.

Zo werd een omvangrijk dia-archief opgebouwd. Details uit de natuur werden vaker onderwerp van mijn fotografie: het zijn voor mij de “krenten in de pap”, voer voor mijn esthetisch gevoel.    

Na de beëindiging van mijn huisartsenpraktijk in Bellingwolde kwam meer tijd vrij voor reizen en fotograferen. Ook het exposeren van foto’s in ziekenhuizen, musea, galerieën, enz. vond nu geregeld plaats.

Motieven om te fotograferen blijven er altijd. Mijn reizen naar eenzame en verlaten oorden, met voorliefde voor de poolstreken, leveren uiteraard  niet-alledaagse beelden op. Toch vindt men op mijn exposities voor het merendeel werken gemaakt in het (Oost-) Groningse. Door onze jaargetijden met voortdurend ander licht zijn sommige plekken in het landschap steeds weer opnieuw onderwerp voor een foto. (Hoe vaak werd ook weer het “Blauw Borgje” aan de noordrand van de stad Groningen op het doek gezet door de “Ploegschilders”?)

De meest banale dingen ziet men vaker in mijn fotowerk terugkeren. Ik werd dan – meestal  onverwacht- getroffen door de schoonheid van bijv. een boomschors of  van een zaadpluisje verstrikt in wat spinrag of van wat weerbarstige bodemstructuren.

Als ik merk dat dit soort “foto’s van niets”verrassend op het publiek kunnen werken, als plotselinge eye-openers, dan is voor mij een expositie al geslaagd.

werk van de kunstenaar